نشست سیاسی تشکل آرمان دانشجو با موضوع پلورالیسم برگزار شد
این جلسه روز پنج شنبه مورخه ی 5/9/88 راس ساعت 1.30 ظهر در دفتر تشکل آرمان با حضور
دکتر عاصف حاجی زاده دکترای علوم سیاسی روابط بین الملل، آقای آقا محمدی کارشناس ارشد جامعه شناسی و آقای چمنی کارشناس جامعه شناسی برگزار شد و با حضور اعضای تشکل بر مبنای موضوع پلورالیسم محوریت یافت .
در ابتدای جلسه دکتر حاجی زاده از تشکل آرمان به عنوان تشکلی که به صورت عقلانی و منطقی عمل می کند و از لحاظ کیفی تحولات عمیقی در خود ایجاد کرده ، تشکر و قدردانی کرد .
سپس آقای انصاری دبیرتشکل آرمان قدردانی و سپاس خود را از طرف تمام اعضای تشکل بر مبنای ارج نهادن و حضور مهمانان گرامی اعلام داشت .
بحث هایی که در این جلسه در مورد پلورالیسم مطرح شد به شرح زیر است :
پلورالیسم در دو حوزه ی عینی و ذهنی تحلیل می شود که ابتدا به حوزه ی ذهنی می پردازیم :
پلورالیسم از مقدمات و زیر بناهای دموکراسی می باشد به این مفهوم که کثرت گرایی و قبول در
برخورد با تمامی اندیشه ها و تفکر ها و پذیرش تفکر دیگری به عنوان دیگر و نه به عنوان بیگانه و به رسمیت شناختن دیگران یکی از ابتدائی ترین رفتارها در مسیر رسیدن به دموکراسی محسوب می شود .
در برخورد با این مفهوم به این نتیجه می رسیم که ابتدا باید هویت خودمان را حفظ کنیم و بر آنچه که اعتقاد داریم پایبند باشیم و در عین حال در برخورد با تمام انسانهایی که از ما نیستند حقوقشان رامحترم شمرده و رعایت کنیم و خواسته های آنان را در نظر بگیریم و به خصوص این مسئله در مورد آذربایجانیها کاملا صدق می کند .
در یک جریان سیاسی باید رویهای انتخاب شود که تمامی تفکرها که هدف خود را ویژگی مشترک می دانند ، فضای حضور و ابراز عقیده داشته باشند .
و در این زمینه موفقیت با کسانی خواهد بود که تلاش کرده اند تمامی تفکر ها و اندیشه ها را به رسمیت بشناسند .
و این موضوع مهم است که کدام تفکر تلاش کرده است که دیگران هم حضور داشته باشند ؟
و براحتی می توان تشخیص داد که ریشه های حذف نیروهای انقلابی بعد از به وقوع پیوستن هر فرآیند انقلابی در عدم قبول مفهوم کثرت گرایی است.
در ادامه ی این مفهوم سخنی از برشت مطرح شد که می گوید ، وقتی کمونیست ها را دستگیر کردند با خودم گفتم به من مربوط نیست ، وقتی سوسیالیست ها را دستگیر کردند گفتم باز هم به من ربطی ندارد ، روزی که کاتولیک ها را گرفتند باز هم به همان ترتیب بی تفاوت بودم اما روزی رسید که نوبت دستگیری من رسید لحظه ای که دستبند به دست از پله ها پایین می آمدم به این حقیقت پی بردم که من همان روزی دستگیر شدم که به دستگیری اولین کمونیست اعتراضی نکردم و اینک دیگر کسی نیست که به دستگیری من اعتراضی کند .
در هر جامعه ارزش های متفاوتی وجود دارد که باید حق دفاع دیگران را محترم بشماریم و آن را تحمل کنیم که این تحمل نشان دهنده ی به رسمیت شناختن آنان است .
در این زمینه 3 نوع تفکر وجود دارد :
- افرادی که می گویند فقط من باشم و دیگری وجود ندارد ، غیر وجود دارد و باید از بین برود .
-افرادی که می گویند با اینکه ارزش های متفاوتی وجود دارند اما آنها نسبت به آن بی تفاوتند (مثل برشت )
- عده ای که می گویند ما برای رسمیت یافتن کثرت گرایی چقدر تلاش می کنیم؟
در بررسی تاریخ به این نتیجه می رسیم که تاریخ بر اساس واقعیت نوشته نشده بلکه بر اساس سلیقه ی اشخاص نوشته شده است و به عبارت دیگر یک تاریخ خطی محسوب می شود .
با وجود اینکه عده ای معتقد اند فقط یک تفکر وجود دارد و بقیه باید دنباله روی این تفکر باشند با این وجود هرگز نمی توان به کثرت گرایی رسید .
در ادامه ی این تفکر مشاهده می شود که بعد از به وجود آمدن فرقه ی دموکرات به مرکزی ها اعتراض شد که این یک پدیده ی اجتماعی است اما این در حالی بود که توده ای ها به سیاست شوروی نگریستند ، لیبرال ها این پدیده ی اجتماعی را تجزیه طلبی و شاه همه را غیر دانست و براحتی سرکوب کرد.
بنابراین ایدئولوژی هایی که باعث می شوند این ساخت های اجتماعی و اقتصادی به رسمیت شناخته نشوند در نقض مفهوم کثرت گرایی حرکت می کنند .
در تحلیل حوزه ی عینی پلورالیسم به این بحث می رسیم که اگر انسان نتواند با انسان های دیگر مدارا کند اولین قبری که کنده می شود خودش در آن چال خواهد شد چرا که در یک حالت جمعی هزینه ای که داده می شود برای تمام گروه ها است در مقابل اگر تک گروه باشد آن گروه به تنهایی هزینه خواهد داد .
که در این حالت دموکراسی ابزاری در دست یک تک گروه خواهد بود . بنابراین مبنای دموکراسی ، پلورالیسم و کثرت گرایی باید باشد . و هر چقدر دموکراسی بر اساس پلورالیسم باشد ، دموکراسی
صحیح است ، پلورالیسمی که مبتنی بر واقعیت ها و ساخت های اجتماعی است.
در قسمت دوم جلسه سوالاتی مطرح شد که به بررسی این سوالات و پاسخ ها می پردازیم:
- کثرت گرایی در این جلسه در صحبتهای شما برای آذربایجان در نظر گرفته می شود یا برای تمام جریانهای سیاسی ایران؟
پاسخ : در پاسخ به این سوال باید یک دید سیاسی داشته باشیم ، اعتقاد به کثرت گرایی حتما باید یک
مفهوم جهانی باشد و نباید مانند سیاسی کارانی عمل کنیم که در دید جهانی معتقد به کثرت گرایی هستند ولی در کشور خودشان چنین اعتقادی را با رفتارشان نفی می کنند .
- در ایران حقوق انسانی ما را قبول نمی کنند چگونه تکثر را بپذیریم ؟
پاسخ : راهکار ما باید دفاع از هویت باشد و برای آن نیازمند به تعدادی ائتلاف هستیم که باید دیگران رابه رسمیت بشناسیم ،آنها ما را غیر گرفته اند و ما را به رسمیت نمی شناسند و نمی بینند این نباید چنین معنی شود که ما نیز رفتار عکس العملی نشان دهیم .
- در مورد وقایع بعد از انتخابات عدم مشارکت مردم آذربایجان را چگونه تحلیل می کنید ؟
پاسخ : ابتدا باید به این مسئله بپردازیم که عدم مشارکت ارادی بود یا ایجابی ؟
این سکوت حتما یک سکوت معنی دار بود و اگر واقع بینانه نگاه کنیم انگیزه و هدفی برای شرکت در این جریانها وجود نداشت ، اما باید توجه کنیم که کثرتگرایی مبنایی برای تمام رفتارهاست و یک اعتقاد است ، و دموکراسی یک روش می باشد که این دو حتما باید در نظر گرفته شوند .
- آیا جریانهایی که دائما بر سر راه فعالین مدنی آذربایجان سنگ اندازی کرده اند ، نیاز است که از آنها حمایت کنیم و چرا باید حمایت کنیم؟
پاسخ : همانطور که گفته شد ابتدا باید هویت عقیده ی مان حفظ شود اما بدانیم که توده ی اجتماع به عمل گرایی نگاه می کنند ، وقتی که حقوق شهروندی یک نفر در خطر است بر اساس کثرت گرایی باید حق دفاع را از آن فرد سلب نکنیم و به این نتیجه می رسیم که همه آزاد هستند مگر دشمنان آزادی .
لازم به ذکر است که رعایت این حقوق در آذربایجان خیلی بیشتر از جریانهای مرکزگراست.
- آیا دموکراسی فرزندی است که در ایران به دنیا نیامده است؟
پاسخ : دموکراسی یک اتفاق نیست بلکه یک پروسه و یک روش است که مدت زمان زیادی نیاز هست تا به شکل صحیح اجرا شود ، دموکراسی یک زیست سیاسسی است و اگر باور کرده ایم که در راه دموکراسی فعالیت می کنیم باید در این راه تاوان بدهیم .
- بیانیه ی اخیر آقای منتظری در مورد حقوق زبان آذربایجانی ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
پاسخ : ابتدا باید به این توجه داشت که در یک جریان سیاسی همه می خواهند از یکدیگر استفاده کنند و لازم به ذکر است حل مشکلات داخلی ایران با حمایت هیچ کشور خارجی امکان پذیر نیست بنابراین می توان اینگونه ارزیابی کرد که به این نتیجه رسیده اند که حقوق انسانی آذربایجانیها را به رسمیت بشناسند و کثرت را قبول کنند .
اما مشکلی که ما داریم ، مشکل روشنفکری است بر این اساس که نمی توانیم این مسائل را تحلیل و
ارزیابی کنیم و بهتر است ابتدا بتوانیم این قدرت تحلیل را بدست آوریم .
امید است که در این گزارش توانسته باشیم مفاهیم مهم و قابل استفاده ای را در اختیار مخاطبین قراردهیم.
ضمنا به اطلاع دانشجویان می رساند که این نشستها به طور مرتب هر هفته با یک موضوع با تلاش کانون سیاسی تشکل آرمان برگزار خواهد شد.
تشکل آرمان دانشجو