مرکز تحقیقات صدا و سیمای ایران محبوبیت آذ تی وی را
در آذربایجان شرقی بررسی کرده است
مرکز تحقیقات صدا و سیمای ایران در شماره ۹۷ "پیام
پژوهش" نتایج بررسیها و نظرسنجیهای انجام گرفته در خصوص محبوبیت تلوزیون دولتی جمهوری
آذربایجان در
آذربایجان شرقی را منتشر کرده است
به گزارش بی تی ان نتایج این برسی نشان میدهد که حدود ۴۴
درصد از مردم تبریز شبکه آذ تی وی را تماشا میکنند.
متن کامل این بررسی به نقل از نشریه پیام پژوهش به شرح زیر است
از واحد آموزش و پژوهش مرکز آذربایجان شرقی
بررسی دیدگاه شهروندان تبریزی نسبت به شبکه آذ تی وی و
تحلیل محتوای برنامه های ، این شبکه در پاییز ۱۳۸۷
قربانی، علی، بهار ۱۳۸۸
پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه شهروندان تبریزی نسبت به
شبکه آذ تی وی و تحلیل محتوای برنامه های این شبکه در پاییز ۱۳۸۷ انجام شده است. به این منظور ابتدا از مردم تبریز درباره
شبکه یادشده نظرسنجی به عمل آمد. براساس نتایج این پژوهش، ۴۸ درصد پاسخگویان (مردم تبریز) برنامه
های ماهوار ه ای یا شبکه های تلویزیونی کشورهای همسایه را تماشا کرده اند. از میان بینندگان ماهواره و تلویزیون های
کشورهای همسایه، میزان۹/ ۹۱ درصد ( ۴۴ درصد کل پاسخگویان) به نحوی بیننده شبکه آذ تی وی بوده
اند؛ از آنجا که این نتایج معنادار به نظر رسید، در نتیجه سعی شد محتوای برنامه های این شبکه که باعث استقبال مردم تبریز شده است،
بررسی شود. نتایج حاصل از تحلیل محتوای
برنامه های شبکه آذ تی وی حاکی از آن است که موضوعات خانوادگی
بیشتر در برنامه
های این شبکه نمود دارد
هدف عمده برنامهها نیز اطلا ع رسانی بوده است. بعد از قالب اخبار، شوی تلویزیونی، قالب عمده برنامه سازی این شبکه است. در برنامهها و موسیقی پاپ آذری بیشتر بیان تمجیدی (تعریف و تمجید از کارهای مختلف) کاربرد داشته است و در برنامه هایشان نمادهای تصویری بیشتر دیده می شود. پیام های شبکه بیشتر عمومی بوده است، ضمن آنکه ۲۵ درصد آنها جهتگیری قومی داشته و قومیت را بیشتر از طریق اولویت دادن به مشاهیر برجسته کرده است. مخاطبان برنامهها بیشتر عامه مردم هستند و ارز شها و هنجارهای اجتماعی جدید بیشتر در برنامه های شبکه به چشم می خورد
کشور آذربایجان در همسایگی شمال غرب کشور ایران قرار
دارد و با توجه به قومیت، نژاد و زبان مشترک، تأثیر فرهنگی این دو کشور برهم –بویژه در مناطق ترک نشین- بسیار زیاد است. بنابراین
شایسته است دست اندرکاران رسانه (رادیو و تلویزیون) با توجه بیشتر به این امر، مانع از گرایش
مردم منطقه به رسانه های این کشور، از جمله آذ تی Viشوند. این امر محقق نخواهد شد، مگر اینکه با شناسایی
رسانه رقیب، نیازهای مردم و در نظر گرفتن مصلحت های موجود، توجه آنها را به برنامه های داخلی جلب کرد. البته
در دنیای امروز با (توجه به) گسترش ارتباطات، با کشیدن دیوار آهنی نمی توان جلوی نفوذ امواج بیگانه را گرفت، بلکه ترویج و تبلیغ
فرهنگ اسلامی - ایرانی تنها از طریق ایجاد تحول درونی ممکن است. در کنار همه تهدیدهایی که می
توان آنها را از کارکردهای
ماهواره تصور کرد، فرصت های فراوانی نیز قابل بهره برداری است. ما نیز مانند برخی
ملت های دیگر می توانیم با تقویت بنیانهای فرهنگی و اجتماعی از طریق رسانه، بیش از آنکه
به محدودیت بیندیشیم، مصونیت را مدنظر
داشته باشیم.
مرکز تحقیقات صدا و سیما
اینایریق گلجک بیزیمدیر