تشکل دانشجویی آرمان دانشجو دانشگاه آزاد تبریز

این وبلاگ متعلق به تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز می باشد.اخبار تشکل و مطالب نشریه آرمان در این وبلاگ درج میشود

تشکل دانشجویی آرمان دانشجو دانشگاه آزاد تبریز

این وبلاگ متعلق به تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز می باشد.اخبار تشکل و مطالب نشریه آرمان در این وبلاگ درج میشود

ایکائو; ۲۳ درصد قربانیان حوادث هوایی جهان از ایران

ایکائو; ۲۳ درصد قربانیان حوادث هوایی جهان از ایران

با اضافه شدن حادثه مشهد تعداد حوادث مرگبار و سوانح هوایی امسال ایران به ۱۶ مورد رسید


سقوط هواپیما سانحه هوایی نقص فنی و آمار ریز و درشت کشته و زخمی شدن در این حوادث در ایران از شکل متعارف خود خارج شده است و بروز سانحه های هوایی در چند سال گذشته دیگر به جای تعجب توام با تاثر فقط ناراحتی و نگرانی مردم و کم توجهی مسئولان را در پی دارد


مطابق آمار سازمان جهانی هواپیمایی (ایکائو) بیش از یک پنجم قربانیان حوادث هوایی جان خود را در سوانح شرکت هوایی ایرانی از دست داده اند. این در حالی است که سهم این شرکت‌ها از حمل و نقل هوایی جهان حتی به یک درصد نیز نمی رسد


کارکنان بخش خارجی سازمان هواپیمایی سال سختی را پشت سر گذاشتند. سازمان جهانی هواپیمایی بر جمع آوری سریع و دقیق آمار سوانح هوایی در سراسر جهان تاکید دارد. این سازمان گزارش کاملی در خصوص هر سانحه از اعضای خود مطالبه می کند و در صورت لزوم اطلاعات آن را توسط کارشناسان غیردولتی مورد ارزیابی مجدد قرار می دهد


هر شرکت یا سازمان هوایی که اطلاعات مخدوش به این سازمان ارایه دهد در معرض خطر اخراج قرار می گیرد و در این صورت امکان پروازهای بین المللی را از دست می دهد. این راهکار باعث شده تا سازمان هواپیمایی کشوری نتواند از سیاست لاپوشانی برای مواجهه با سوانح هوایی بهره گیری کند و بالاجبار دلایل هر حادثه را کمابیش منطبق با واقعیت اعلام کند. هر چند در برخی موارد تفاوت هایی بین گزارش سازمان هواپیمایی به ایکائو و رسانه های داخلی به چشم می خورد


این سازمان همچنین در اقدامی تعجب برانگیز آژانس های هوایی را که برای رفع نگرانی مسافران مدل هواپیما را اعلام می کردند از این اقدام منع کرد. گفتنی است پروازهای توپولوف به دلیل امنیت پایین تر از سایر هواپیماها طرفداران بسیار اندکی دارد


خروج از باند توپولوف شرکت هواپیمایی تابان در روز یکشنبه سومین سانحه خروج هواپیما از باند فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد طی سه سال اخیر بود


از سال ۸۵ تاکنون طی سه سانحه خروج هواپیما از باند فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد ـ مشهد ۴۴ نفر کشته و ۱۱۸ نفر از مسافران این پروازها که همگی ناوگان روسی بوده اند (دو فروند توپولوف و یک فروند ایلوشین ) زخمی شده اند


شهریور ماه ۸۵ توپولوف ۱۵۴ شرکت هواپیمایی ایران ایرتور که از بندرعباس پرواز کرده بود هنگام فرود در فرودگاه مشهد از باند خارج و دچار آتش سوزی شد که ۲۸ نفر از مسافران جان باختند و ۴۳ نفر مجروح شدند


همچنین یک فروند هواپیمای مسافربری ایلوشن ۶۲ متعلق به شرکت هواپیمایی آریا دوم مرداد ماه امسال هنگام فرود در باند فرودگاه بین المللی مشهد از باند خارج و با دیواره باند فرودگاه برخورد کرد و دچار سانحه شد که در این سانحه ۱۶ نفر جان باختند و ۳۳ نفر مجروح شدند


روز یکشنبه هم یک فروند هواپیمای توپولوف شرکت هواپیمایی تابان که از اصفهان پرواز کرده بود هنگام فرود در فرودگاه مشهد از باند خارج و قسمت انتهایی هواپیما از بدنه اصلی آن جدا شد . این حادثه کشته در پی نداشت اما ۴۲ نفر مجروح شدند

 

 محسن اسماعیلی  مدیرکل فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد میگوید: باند فرودگاه مشهد از نظر ایمنی و استاندارد هیچ مشکلی ندارد


وی با بیان اینکه سالانه ۳۰ هزار پرواز در این فرودگاه انجام می شود افزود : روزانه بالغ بر ۱۲۰ در این فرودگاه انجام می شود که با تعداد نشست و برخاست هواپیماها در دیگر فرودگاه های ایران از جمله اصفهان آبادان شیراز اهواز و ... که نهایتا روزانه کمتر از ۲۰ پرواز دارند قابل قیاس نیست


اسماعیلی اظهار کرد : با توجه به انجام پروازهای خارجی این فرودگاه کاملا استاندارد و مطابق مقررات بین المللی بوده و تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده ایکائو است


به گفته وی ناوگان ۱۰ شرکت هواپیمایی خارجی در این فرودگاه تردد دارند و به ۲۲ مقصد خارجی نیز پرواز انجام می شود که هفته آینده پرواز فرانکفورک ـ مشهد نیز برقرار خواهد شد


مدیرکل فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد خاطرنشان کرد : خلبان عامل بروز دو سانحه قبلی در این فرودگاه بود. در سانحه روز گذشته نیز خلبان علیرغم نداشتن دید کافی با اعلام وضعیت اضطراری فرود آمده است


در عین حال رئیس سازمان هواپیمایی ایران با بیان اینکه به دلیل کافی نبودن دید خلبان مجاز به انجام طرح تقرب نبوده است اعلام کرد : تاکنون وجود مسافر بیمار در این پرواز احراز نشده و اگر هم چنین چیزی باشد از نظر حرفه ای و مقرراتی خلبان اجازه ندارد به خاطر حفظ جان یک نفر جان بیش از ۱۵۰ نفر را به خطر بیاندازد لذا در هر دو صورت خلبان این پرواز محکوم است


«
رضا نخجوانی » معاون وزیر راه و ترابری ایران با اعلام اینکه قصور خلبان و شرکت هواپیمایی تابان علت بروز سانحه هواپیمای توپولوف در فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد بوده است اظهار کرد : براساس مقررات حداقل دید مجاز برای فرود هواپیما ۸۰۰ متر است که این هواپیما دارای این حداقل دید و مجاز به انجام طرح تقرب نبوده است که در این راستا برج مراقبت نیز کافی نبودن دید و نامساعد بودن شرایط جوی را مجددا یادآور می شود اما نمی دانیم خلبان به چه دلیل و تحت چه شرایطی اصرار بر ورود داشته است .

وی درباره اینکه به دلیل وجود یک بیمار قلبی در این پرواز این فرود اضطراری درخواست شده است گفت : تاکنون این موضوع احراز نشده در صورتی هم که چنین باشد به لحاظ حرفه ای و مقرراتی خلبان اجازه ندارد در شرایطی که دید کافی ندارد طرح تقرب را انجام دهد که این عوامل ناشی از ضعف کنترل و نظارت شرکت هواپیمایی مربوطه است .
این درحالی است که خلبان هواپیما نیز اظهار کرد : یک بیمار در حال مرگ در این پرواز داشتیم ؛ البته مجبور به فرود هم نبودیم .
حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری نیز درباره سانحه روز گذشته توپولوف در فرودگاه مشهد تصریح کرد : با همه تمهیداتی که اندیشیده می شود خطای انسانی همیشه حادثه آفرین است . گرچه خلبان به دلیل وجود مریض بدحال فرود اضطراری داشته اما کارشناسان سازمان هواپیمایی برای بررسی دقیق تر به محل حادثه اعزام شده اند.
وی افزود : این گزارش ابتدایی است اما گزارش علمی و فنی توسط کارشناسان کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی تهیه می شود و به زودی به اطلاع مردم می رسد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد