تشکل دانشجویی آرمان دانشجو دانشگاه آزاد تبریز

این وبلاگ متعلق به تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز می باشد.اخبار تشکل و مطالب نشریه آرمان در این وبلاگ درج میشود

تشکل دانشجویی آرمان دانشجو دانشگاه آزاد تبریز

این وبلاگ متعلق به تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز می باشد.اخبار تشکل و مطالب نشریه آرمان در این وبلاگ درج میشود

مردم آذربایجان غربی همچنان در انتظار شنیدن سوت قطار

مردم آذربایجان غربی همچنان در انتظار شنیدن سوت قطار

وقتی عملیات ساخت راه آهن دور دریاچه ارومیه در سال ۱۳۸۰ آغاز شد قرار بود این پروژه در مدت ۵ سال به بهره برداری برسد، اما این وعده هرگز عملی نشد و حتی دیگر وعده ها نیز یکی پس از دیگری اجرایی نشد تا این که وزیر راه و ترابری در کمیسیون عمران مجلس قول تحویل این پروژه را در سال ۸۹ داد، با این حال گویا این قول هم چندان جدی گرفته نشد و...

 این پروژه همچنان به سرعت لاک پشتی به حرکت خود ادامه می دهد البته در این میان نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی وعده بهره برداری از این پروژه را در سال ۹۰ داد و گفت: اگر به اندازه کافی بودجه تزریق شود تا ۲ سال آینده شاهد بهره برداری این طرح بزرگ خواهیم بود. امروزه شبکه حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساخت های حیاتی در کشور به شمار می آید و بدون شک یکی از مهم ترین معیارهای توسعه اقتصادی، اجتماعی یک جامعه داشتن یک سیستم حمل و نقل مناسب و ایمن است و همواره نبود یک شبکه حمل و نقل فراگیر و کارا به عنوان یکی از مهم ترین موانع پیشرفت جوامع مطرح بوده است.یکی از طرح های توسعه شبکه حمل و نقل ریلی کشور، پروژه راه آهن ارومیه - مراغه است که دستور ساخت این مسیر از راه آهن در سفر رهبر معظم انقلاب به ارومیه صادر و عملیات ساخت آن نیز از سال ۸۰ عملا آغاز شد، با این حال این پروژه درگیر اما و اگرهای فراوانی است. راه آهن دور دریاچه ارومیه از طریق خط ریلی مراغه، شهرستان های میاندوآب، مهاباد، نقده، ارومیه و سلماس را به خط آهن آذربایجان شرقی متصل خواهد کرد. قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی ایران به اروپا، هم مرز بودن با ۴ کشور خارجی، ظرفیت های بالای تولید محصولات کشاورزی، وجود ۲ اثر از آثار تاریخی ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو در این استان به همراه صدها میراث تاریخی و معنوی، وجود دومین دریاچه شور دنیا و تنوع اقوام و اقلیت های مذهبی، فقط گوشه ای از ظرفیت های این استان است که همواره مورد توجه مسئولان در سال های گذشته قرار گرفته و البته آهنگ این توسعه متناسب با نیاز استان نبوده است با این حال مردم این استان مرزی بیش از هر چیزی با قول و قرارهای مسئولان مواجه هستند که اتمام این پروژه را به امروز و فرداحواله می کنند. در همین راستا نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه راه آهن طرحی است که مشارکت پیمانکاران را می طلبد، در استان های دیگر پیمانکاران خارجی سرمایه  گذاری می کنند که متاسفانه در این استان خبری از سرمایه گذاری خارجی نیست.«ذاکر» به زمستان های سرد منطقه نیز اشاره کرد و افزود: هوای سرد منطقه آذربایجان در مقایسه با اصفهان و شیراز، باعث عقب افتادن پروژه و تعطیلی یک فصل کاری در این منطقه می شود که البته امسال این مشکل وجود نداشت و اقدامات مثبتی انجام گرفت.وی با اشاره به این که در ردیف بودجه سال آینده برای راه آهن ارومیه - مراغه ۳۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است، گفت: این بودجه کافی نیست و سعی می کنیم بودجه بیشتری به پروژه اختصاص دهیم.وی با اشاره به عقب افتادگی این پروژه خاطرنشان ساخت: اگر به اندازه کافی بودجه تزریق شود، تا ۲ سال آینده شاهد بهره برداری از این طرح بزرگ خواهیم بود.رئیس حوزه راه سازی استان آذربایجان غربی نیز که نگاه مثبتی به پروژه دارد، اظهار داشت: متولی اصلی راه آهن ارومیه - مراغه، وزارت راه و ترابری است، البته از اول تیر ۸۸ تمام امور این پروژه به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور واگذار شد.«هوشنگ آقامحمدی» افزود: محور راه آهن ارومیه - مراغه هیچ دغدغه فکری برای مسئولان حوزه راه در آذربایجان شرقی نداشت چرا که بار اصلی مسئولیت بر عهده آذربایجان غربی بود.وی با بیان این که اولین استفاده کنندگان راه آهن ارومیه - مراغه، شهرستان میاندوآب است، خاطرنشان ساخت: پی گیری  ها از آذربایجان غربی صورت می گرفت، اما چون ابتدای راه از مراغه بود، در نتیجه پیشرفت راه سازی نیز از مراغه انجام پذیرفت.این کارشناس راه گفت: قطعه یک، به طول ۱۰ کیلومتر و قطعه دو که ۲۳ کیلومتر است و در مجموع ۳۳ کیلومتر از این مسیر سه مرحله خاک ریزی، خاک برداری و ابنیه فنی آن تقریبا ۹۸ درصد به پایان رسیده است. وی تصریح کرد: در این قطعات ریل گذاری نیز انجام شده است. در قطعه ۳ نیز که تا کیلومتر ۶۰ است مقداری روسازی تا کیلومتر ۴۶ انجام گرفته و ۵ کیلومتر هم ریل گذاری شده است. همچنین از کیلومتر صفر تا ۳۷ ریل  گذاری تا ۱۰ کیلومتری میاندوآب که همان ایستگاه میاندو آب است، به اتمام رسیده است. وی در مورد بدقولی های مسئولان گفت: با اعتبارهایی که تخصیص می یابد، امکان رسیدن راه آهن به ارومیه به این زودی ها وجود ندارد.«آقامحمدی» اضافه کرد: بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال بودجه نیاز است، البته حتی اگر این بودجه نیز به صورت یک جا تزریق شود، در مسیر ناهمواری ها و نیازهایی برای پل سازی وجود دارد که امکان رسیدن پروژه راه آهن تا پایان سال آینده به ارومیه وجود ندارد.وی در پاسخ به این سوال که چرا پروژه شیراز - اصفهان زودتر از موعد تمام می شود اما راه آهن ارومیه - مراغه حتی در زمان بندی مشخص نیز تمام نمی شود، اظهار داشت: احتمالا مسئولان رده بالای استان فارس و نمایندگان مردم شیراز بیشتر فعالیت می کنند و در آن جا دغدغه فکری مسئولان بیشتر است، ما فقط اعتبار را هزینه می کنیم و اگر پیمانکار بیش از بودجه خرج کند دچار ورشکستگی می شود و بودجه ناکافی است. وی در پاسخ به این شائبه که ممکن است در استان آذربایجان غربی نگاه امنیتی وجود داشته باشد، گفت: مشکل امنیتی اصلا نیست و در صورت وجود چنین مشکلی، باید امنیت تامین شود، نه این که بودجه تخصیص نیابد.وی به مشکل دیگری هم اشاره کرد و گفت: در ۱۷ کیلومتر مسیر راه آهن، مشکل با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب داریم که حتی اگر اعتبار هم داشته باشیم، مشکل به قوت خود باقی است چون طرح مسیر راه آهن با طرح آبیاری قطره ای مواجه شده است که باعث عقب افتادن پروژه خواهد شد.وی در جواب این سوال که آیا کم کاری فصلی در کار پیمانکاران تاثیر دارد به سرمای هوای آذربایجان نسبت به اصفهان و شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: یخبندان زمستان باعث عقب افتادن کار در این فصل می شود.وی ادامه داد: راه آهن از روی پل میان گذر رد نمی شود، حتی تصویب هم نشده، اما برای آینده روی پل پیش بینی شده است.وی اظهار امیدواری کرد: تا سال آینده همین زمان، ایستگاه مهاباد افتتاح شود و مردم بتوانند از این ایستگاه سوار قطار شوند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد