تشکل دانشجویی آرمان دانشجو دانشگاه آزاد تبریز

این وبلاگ متعلق به تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز می باشد.اخبار تشکل و مطالب نشریه آرمان در این وبلاگ درج میشود

تشکل دانشجویی آرمان دانشجو دانشگاه آزاد تبریز

این وبلاگ متعلق به تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز می باشد.اخبار تشکل و مطالب نشریه آرمان در این وبلاگ درج میشود

طراحی و ساخت عظیم‌ترین پمپ نفتی کشور در تبریز

طراحی و ساخت عظیم‌ترین پمپ نفتی کشور در تبریز

برای نخستین بار عظیم‌ترین پمپ نفتی کشور از سوی محققان دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد. به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، میربیوک احقاقی مجری این طرح امروز گفت: با بومی کردن تکنولوژی ساخت پمپ گریز از مرکز BB2 امکان تامین نیاز کشور به این محصول در داخل فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه این پمپ برای مصارف خطوط لوله پالایشگاه، پتروشیمی و واحدهای صنعتی تولید گاز و استخراج در دریا کاربرد دارد، افزود: با این پمپ‌ها می‌توان انواع هیدروکربن‌ها، نفت خام و آب دریا را پمپاژ کرد.

به گفته عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز جنس قطعات هیدرولیکی این پمپ‌ها نسبت به سیال مورد پمپاژ از فولاد ضدزنگ و جنس محور از فولادهای آلیاژی برای استفاده در دورهای 960rpm، 1450rpm و 2900rpm پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در این پمپ‌ها از انواع پروانه‌های تک مکشه و دو مکشه در حالت یک طبقه و دو طبقه استفاده شده است، اظهار داشت: طراحی این پمپ‌ها با ظرفیت آب‌دهی تا 10 هزار متر مکعب در ساعت و ارتفاع تا 600 متر صورت گرفته است.

احقاقی با بیان اینکه کشورهای صاحب این تکنولوژی از فروش اینگونه پمپ‌ها که در صنعت نفت شدیدا مورد نیاز است امتناع می‌کنند، افزود: به دلیل نیاز کشور این پمپ‌ها برای نخستین‌بار طراحی و به کمک واحدهای صنعتی موجود منطقه نمونه‌هایی از آن ساخته و مورد تست و تأیید قرار گرفت.

به گفته وی، قیمت خارجی هر دستگاه از پمپ BB2 افزون بر 200 هزار دلار است که نوع داخلی آن با همان کیفیت و با بهایی کمتر از 50 درصد نوع خارجی آن در داخل کشور تولید شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز افزود: طراحی و ساخت نمونه آن پمپ‌ها حدود سه ماه به طول کشیده و در حال حاضر سه دستگاه از آن تولید و به مراکز مورد نظر شرکت نفت تحویل شده است.

احقاقی رفع وابستگی به خارج از کشور، بهای پایین، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و حرکت در راستای استقلال و خودکفایی را از جمله مزایای ساخت این پمپ‌ها عنوان کرد و گفت: با فراهم شدن زمینه برای تولید این نوع پمپ‌ها در داخل کشور، زمینه اشتغال‌زایی نیز فراهم می‌شود.

بر پایه همین گزارش، طراحی و ساخت پمپ گریز از مرکز BB2 توسط میربیوک‌احقاقی عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با همکاری مهندسان و کارشناسان شرکت صنایع پمپ سازی نویدسهند و گروه پمپ ایران مستقر در شهرک صنعتی شهید سلیمی انجام شده است.

میربیوک احقاقی دارای مدرک دکترای مهندسی مکانیک با گرایش توربورماشین بوده و با دارا بودن 22 سال سابقه در دانشگاه تبریز دروس ماشین‌های دوار و توربوماشین را در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی تدریس می‌کند.

انتشار بیش از 10 مقاله در مجلات معتبر خارجی(ISI) و داخل، و ارائه چند مقاله در همایش بین‌المللی و ملی از جمله دیگر فعالیت‌های علمی پژوهشی وی به شمار می‌رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد